דיקור סיני בחיות

מאת: דוקטור שגיב בן-יקיר
מהו דיקור סיני? האם ניתן לדקר חיות? מה זה עושה?
דיקור סיני ( אקופונקטורה ) בכלבים: מאמנות עתיקה למדע מודרני
מאת ד"ר שגיב בן-יקיר, רופא וטרינרי

הקדמה :
דיקור סיני בבע"ח שבעולם המערבי המודרני חדר למודעות הציבור בעשור השנים האחרונות בצורה אינטנסיבית. ( במדינת ישראל התחום נמצא רק בצעדיו הראשונים ).
במקביל לעלייה בהתעניינות הציבורית בתחום הדיקור, קיימת עליה בתחום המחקר בחיות ממינים שונים ( חיות בית, חיות משק, סוסים וחיות בר ), מחקרים המנסים לעמוד על המכניזם מאחורי הצלחת הטיפולים, ובירור מהן התחומים בהם עדיף להשתמש בשיטת טיפול זו.
הדיקור כשיטת טיפול בבע"ח מתועדת לאורכן של 5,000 השנים האחרונות במזרח הרחוק
( סין, יפאן, הודו, בורמה וכדו' ), ובארצות המערב התחום החל להתפתח באמצע שנות החמישים של המאה ה-19, עם חזרתם לצרפת וגרמניה של נציגים שונים של אותן מדינות
מביקורים במזרח הרחוק. התנופה הגדולה במערב לתחום, החלה לאחר ביקורו של הנשיא האמריקאי ניקסון בתחילת שנות ה-70 של המאה ה-20.
כיום (שנת 2004 ),קיימים ארגונים וטרינריים שונים ברחבי העולם העוסקים בהוראה, מחקר, וטיפול בתחום זה. בלמעלה מ – 70% מהמוסדות הוטרינריים בצפון-אמריקה עוסקים בטיפולים, מחקר, והוראה בנושאים אלו. בישראל המקום היחיד בו עוסקים כיום בתחום ההוראה הנה המכללה האקדמית ע"ש זינמן, במכון וינגייט.
תחום המחקר והטיפול הקליני באמצעות דיקור סיני במגוון בע"ח מכוסה בארץ ע"י המוסד
" אורשינה : המכון הישראלי למדעי הרפואה הוטרינרית המשלימה המודרנית ", מיסודו וניהולו של כותב מאמר זה.

תאוריות מדעיות על דיקור בבע"ח :
קבוצה אחת של מאמרים עוסקת במחקר המאפיינים של נקודות דיקור. כיום אנו יודעים רבות על הנקודות וסקירה מלאה על כך תמסר בהרצאתי, בקצרה ניתן לומר שכל נקודה שונה במאפיינים חשמליים, כימיים, היסטולוגיים וכדו' "מסתם" נקודה אחרת על עור החיה.
הקבוצה השניה של המחקרים עוסקת במהלך, או בקשר, של אותן נקודות לאתרים שונים בגוף. הקשר הזה הנו ספציפי ביותר, ומסביר מדוע נקודות מסוימות על גוף החיה יכולות לשמש כאתרים לאבחון, ויחד עם זאת לטיפול באיברים פנימיים.
אנו יודעים כיום שהדיקור מפעיל עצבים מסוימים ביותר, אלו משגרים אותות לכיוון עצבי חוט השדרה והמוח, וכתוצאה מכך יש לנו הפסקת כאב, עליה בהפרשת הורמונים שונים וכדו' או בקצרה, החלמה לאזור שלא מתפקד בגוף.
טכניקות ומכשירים בשימוש פעולת הדיקור :
טרם התחלת טיפול בחיה החולה ( כלב, חתול או חיה אחרת ), זו נבדקת במירב האמצעים העומדים לרשותנו בעולם המודרני ( בדיקות דם, שתן, רנטגן וכדו' ), ובנוסף לכך באבחון סיני המתבסס על לחיצות בנקודות שונות בגוף, הסתכלות מדוקדקת על איברי גוף שונים ( לשון, עור וכדו'), לקיחת מפורטת יותר של 24 סוגי דופק, תשאול בעלי החיה ועוד.
בסיום קטע זה, יש בידנו אבחנה למצב החיה. בהתאם לאבחון נקבעות נקודות הטיפול.

  1. אקופרסורה : לחיצה על נקודות דיקור מסוימות, לרוב עם אצבעות המטפל, ולעיתים בחיות גדולות נלחץ עם חלקי גוף גדולים יותר שלנו( למשל: מרפק). השיטה טובה בעיקר לטיפול ע"י בעלי החיה בחיה בביתה, לאחר הנחיית המטפל. טוב בעיקר לבעיות שרירים תפוסים בגוף החיה.
  2. מחטים : מחטים חד- פעמיות העשויות מפלדת אל-חלד וסטריליות.
  3. מוקסה : חימום אזורים שונים בגוף החיה באמצעות עשב מרפא (Artemesia vulgaris ). חימום אזורים שונים בגוף אשר בהם יש מצבים המוגדרים כנחוצים לחימום.
  4. אקופונקטורה : הזרקה של תמיסות סטריליות לנקודות דיקור.
  5. אלקטרו-אקופונקטורה : הזרמת חשמל במתח נמוך ביותר ( מיליוולטים ) לנקודות דיקור. שיטה יעילה ביותר לבעיות של פגיעה בעצבים.
  6. אקופונקטורה באמצעות לייזר : הפעלת נקודות דיקור באמצעות קרינת לייזר בעוצמות נמוכות. השימוש בעיקר בסוסים או בחתולים, אשר לעיתים חוששים ממחטים.
  7. השתלה : החדרת כדוריות זהב קטנות ובאופן סטרילי לנקודות דיקור, לקבלת אפקט ארוך שנים.
    בחירת הנקודות :
    מאחורי כל טיפול בדיקור יש אבחון. בהתאם לאבחון נבחר בדרכי הטיפול. הכוונה לא רק לאמצעים, כפי שהראתי קודם לכן , אלא בעיקר לאוסף הנקודות הנבחרות.

כיצד המטפל מרכיב את מבחר הנקודות :

  1. נקודות בקרבת מקום הפגיעה, ויחד עם זאת נקודות המרוחקות ממנה ( למשל, בעיה באזור הלסת התחתונה, תתן מצד אחד נקודות באזור הלסת, ויחד עם זאת נקודות באצבעות כף הרגל ).
  2. דיקור מסביב לאזור הפגוע.
  3. דיקור ע"פ שיטת " שמונת העקרונות ".
  4. טיפול ע"פ שיטת " חמשת היסודות ".
  5. דיקור ע"פ עצבוב ידוע של איבר או עצב משותק.
  6. דיקור נקודות רגישות.
    ועוד ועוד שיטות רבות ומגוונות.

למצבים חריפים, אקוטיים, נדקר אחת ליום או שלושה ימים, למצבים כרוניים נדקר אחת לשבוע או שבועיים.
אנו מעריכים כל מקרה ומקרה לשיפור או החלמה. לעיתים השינויים נראים בקלות לעין ( מחלות עור, שיתוק, שינוי בהתנהגות וכדו' ), ולעיתים השינויים יותר איטיים ופחות זמינים לעין המתבונן.
חיות באופן כללי לא מתנגדות לדיקור, וחלקן הגדול די אוהב זאת. מדוע ? בדיקור יש שחרור מוגדר של מורפיניים פנימיים ( אנדורפינים, אנקפלינים ), והחיה פשוט מרגישה טוב עם הדיקור. אין דם " המושפרץ" לכל עבר, לעיתים יש עם הוצאת המחט הופעה של נקודת דם אחת, וזו לרוב דם שחור למדיי, דם הלכוד במקום פגיעה, ואנו שמחים ביותר שיצא.
לחיות אגרסיביות ביותר יש ונעזר לצורך הדיקור בטשטוש או הרדמה קלה

אפליקציות קליניות לדיקור בחיות בית :
בעיות במערכת שריר- עצם : אלו הבעיות שהציבור הרחב נחשף אליהן ביותר לטיפול בבני- אדם וחיות כאחד. מחלות ניווניות במפרקים שונים, פריצת דיסקים בעמוד השדרה, היפ-דיספלזיה וכדו'.
בעיות עצביות : אפילפסיה, פגיעות מוחיות כתוצאה מתאונות דרכים, חוסר שיווי משקל, שיתוק גפיים, חוסר שמיעה בחיות זקנות, ניוון עצבי עמוד השדרה וכדו'.
בעיות במערכת העיכול : גירוי עצבי הגוף ע"י דיקור מסייע רבות בבעיות של הקאות, שלשולים, עצירויות וכדו'.
בעיות במערכת העור : דלקות עור ממקור אלרגני, דלקות עור כתוצאה מכרסום עצמי ע"י החיה, דלקות בין האצבעות , דמודקס כרוני ועוד.
בעיות במערכת הרביה : חיות שלא נכנסות ליחום, יחום שלא מפסיק וכדו' כל אלו מוסברות ע"י הפעלת מערכת העצבים ע"י המחטים, דיקור אשר גורם לשחרור הורמונים מבוקר מהמוח.
הרדמה מקומית : דיקור מאלחש אזורים שונים בגוף ע"י הפעלת עצבים הגורמים לחוסר תחושת כאב לחיה. יש המבצעים ניתוחים קיסריים בפרות באמצעות דיקור.
בעיות במערכת הנשימה ,דם ולב : דיקור מפעיל לא רק עצבים, אלא גורם גם לשחרור חומרים שונים בגוף. השילוב של הפעלה עצבית ושחרור חומרים כימיים בגוף מסייע לנו לפעול לבעיות צינון שונות בחיות, ושיפור זרימת הדם בגוף. אחת הנקודות של הדיקור בגוף החיה ( GV-26 ), גורמת לשחרור רב עוצמתי של אדרנלין בגוף, שחרור המנוצל לטיפול בחיה עם בעיית דום לב.
בעיות בחיות זקנות : דיקור שיגרתי בכלבים במשקל גוף קטן ובינוני מעל גיל עשר שנים, או כלבי ענק מעל גיל חמש שנים, משפר איכות חייהם בצורה מהותית ומאריך חייהן.
סיכום:
דיקור הנה דרך אבחון וטיפול רפואי התופסת מקום נרחב יותר בארסנל המטפל במאה ה – 21. אין דרך זו נותנת פתרון לכלל הבעיות הרפואיות, אך יש מצבים שדרך זו הנה הדרך היחידה האפשרית: חיה שעברה כבר טיפולים מערביים שיגרתים ללא הצלחה, חיה זקנה או עם בעיה אחרת אשר הרדמה ניתוחית הנה מחוץ לחשבון באשר החיה לא תעמוד בהרדמה וכדו'.
יש מצבים בהן השילוב בין טיפול מערבי שיגרתי עם דיקור נותן בידי המטפל יתרון רב משמעות ( למשל : דמודקס או תולעת הפארק, באשר החיה לא מצליחה ל"נער" המחלה ממנה).

צרו קשר

ענת עמיר אמנו, סוד המחט
רפואה משלימה לבעלי חיים.

נייד: 052-8708149
מייל: sodhamahat@gmail.com

שלושה כלבים חמודים
התקשרו עכשיו
שלחו מייל
שינוי גודל גופנים
ניגודיות
צרו קשר